Jak se dělá náklaďák

Náklaďáky v Pákistánu jsou umělecká díla. Jejich korby a kabiny jsou vyřezávané, září všemi barvami, jsou oblepené zrcátky, kolem podvozku chrastí řetízky se zvonky. Na rozdíl od Thajska, kde většina detailů a ozdob na náklaďácích a autobusem má význam (obvykle ochranu vozidla a zajištění rychlé jízdy), v Pákistánu je to čistá reklama. Řidiči věří, že hezčí a okázalejší náklaďák přiláká váce zákazníků. A neváhají za to patřičně zaplatit. Nejoblíbenější jsou japonské vozy, nejlépe Nissan. Do Pákistánu dorazí jen podvozek s kabinou a přijde zhruba na dva miliony rupií (cca 400 000 Kč). Starší Bedford v přijatelném stavu je za půl milionu (cca 100 000 Kč), jako nový za jeden (cca 200 000 Kč). Samotná korba (ze dřeva) a vyzdobení náklaďáku pak přijde na další milion (cca 200 000 Kč). Trvá to přibližně měsíc.

Stejně se zdobí i městské autobusy. Tedy pokud je provozují soukromé společnosti. Takže zatímco po PeshawaruQuettě jezdí barevné, cinkající a blikající psychedelické vehikly, v Lahore, kde městskou dopravu má na starosti město, vypadají autobusy zcela obyčejně.

Pár fotek