Jak si v Laosu půjčit tu správnou motorku
Půjčovna motorek pár metrů od nábřeží v Tha Khek. Chci nějakou obyčejnou malou Hondu Dream nebo Wave za pár dolarů na den. Už jsem na nich toho projel hodně. Plánuju se vypravit na 500 km dlouhý okruh, kterému tu nikdo neřekne jinak než The Loop. Tedy Okruh.

Jenže na všech motorkách, co tu mají, je sice hrdě napsáno Wave, ale místo Honda je tam k tomu Zhogshen. Kopie Made in China. Až na tři mají všechny pneumatiky sjeté dohola. Z těch třech:
- První nebrzdí a plyn reaguje stylem otevřeno-zavřeno. Nic mezi tím.
- Druhá brzdí. Ale když mám řidítka rovně, zatáčí nenápadně doprava.
- Třetí zatáčí správně. Jen pro přeřazení musím na páku dupnout vší silou. Když zkusím zabrzdit, ze zadního bubnu se ozve mohutné bubnování. Přední kotouč ho doprovodí strašlivým pískáním. Kromě zvukových efektů se ale neděje nic. Motorka jede dál.
Tyhle čínské kopie nejsou nic moc ani nové. To na nich všechno ještě docela funguje. Tyhle toho už zažily zjevně hodně. V půjčovně mají ještě pár nových skútrů. Ale sama majitelka říká, že na nich se The Loop projet nedá. Silnice moc špatná. Jdu o půjčovnu vedle, kde mají opravdovou terénní motorku. Nová Honda CXR 250. Sice stojí na den šestkrát tolik a poteče do ní třikrát víc benzínu – ale jak říká majitel: „S velkou to bude větší zábava.“ Má pravdu.
Půjčenou helmu tradičně přivazuju k zadnímu sedlu a vyrážím: